Hepatitler Ve Kronik Karaciğer Hastalığı

Bizim ülkemizde kronik karaciğer hastalığının en önemli nedeni hepatit B virüs (HBV) ve hepatit C virüs (HCV) virüs enfeksiyonlarıdır.

Hem HBV hem HCV ülkemizde önemli sağlık sorunlarıdır.

Hepatit B virüs enfeksiyonu kronikleşmiş ise, bu hastaların dörtte birinden fazlasında siroz ya da karaciğer kanseri gelişebilmektedir. HCV enfeksiyonu da siroz ve karaciğer kanseri ile yakın ilişkilidir.

Kronik karaciğer hastalığı, siroz ve karaciğer kanserlerinin yarıdan fazlası, zamanında farkedilmemiş viral hepatitler ile ilişkildir.

TARAN VE KORUN

HBV için önleyici etkin bir aşı bulunmaktadır.

Ülkemizde hepatit B aşısı 1998 yılından beri çocukluk aşılamasında bulunmaktadır. Ama 20 yaşından büyük olan ve aşı yapılmamış olan her erişkinin HBV için tarama testleri yaptırması çok önemlidir.

HCV için önleyici bir aşı yoktur ama erken tedavi hem kişinin sevdiklerine hastalığı bulaştırmasını önler hem de hastalık kronikleşmeden “erken tedavi“ ile virüsün eradikasyon olasılığı artar ve hastalığın ilerleyerek istenmeyen sonuçlara yol açması önlenmiş olur.

Her iki virüs da en sık kan ve cinsel temas ile ve anneden-bebeğe bulaşır.

Bu yüzden kan ile teması sık olan; sağlık çalışanları, laboratuvar çalışanları, erkek ve kadın kuaförleri, sağlık sektöründe çalışanlar ve kan ürünleri almak zorunda olanlar ile cinsel aktif yaş grubunda olup çok eşli olanlar ve damar içi uyuşturucu alanlar  “yüksek riskli” kabul edilir.

Ama ülkemizde %30 gibi yüksek oranda HBV karşılaşması bulunmakla birlikte bunların önemli bir bölümünün durumun farkında bile olmadıklarını göstermektedir.

Bu yüzden, yüksek riskli kişiler daha sık, gebeler mutlaka ve 20-65 yaş arası kişiler yaşamlarında en az bir kez HBV için taranmalıdır.

Ayrıca kan  testlerinde karaciğer fonksiyonları bozuk olanlar, romatizmal hastalık veya kanser gibi nedenlerden bağışıklık sistemini baskılayacak tedavi alacak olanlar da HBV için taranmalıdır.

HCV için ise 1965 yılından önce doğmuş olanlar, karaciğer fonksiyonları bozuk olanlar, damar içi uyuşturucu kullananlar, kan ve pıhtılaşma faktörleri alanlar, diyaliz hastaları taranmalıdır.

Eğer aktif hastalık aşamasında olunduğu saptanılırsa, her iki hastalık için de etkili ve uyumlanması kolay tedaviler ile kötü sonuçların önlenmesi hatta hastalıktan tümüyle kurtulmak mümkündür.

HEPATİT B VEYA HEPATİT C İLE YAŞIYORSANIZ BİLİN VE MÜMKÜN OLAN EN KISA SÜREDE KURTULUN…