Grip Sezonu 2018

Aslında ipucu konunun başlığında; her yıl kendine bir “sezon“ başlığı açtırtan kadim bir hastalık grip. Etkeni de her yıl kılık değiştirerek, yakamızdan düşmeyen bir virüs.

O yüzden her yıl, o yıl için “grip sezonu” tanımlayıp, korunma ve hastalık için yönetimi planlarımızı tekrar gözden geçirmek durumunda kalıyoruz.

Hapşırıyorum, burnum akıyor, öyleyse nezleyim

Gözümü açamıyorum, kafam kazan gibi, lime lime dökülüyorum, öyleyse “grip” ya da “gripal hastalık” geçiriyorum

Grip ile soğuk algınlığı ya da nezleyi karıştırmak yaygın bir yanılgı olsa da pek çoğumuz artık gribin çok hastalandırıcı hatta öldürücü olabildiğini, bazen büyük salgınlarla dünya savaşlarından çok ölüme yol açtığını biliyoruz artık.

Çünkü son önemli salgın olan “domuz gribi“ salgınından beri grip ünlü ve en çok bilinen viral hastalık oldu.

Grip aynı zamanda bilinen en bulaşıcı ve öldürücü hastalık. O kadar ki, “İspanyol Gribi” salgını daha 20. yüzyılın başında 50-100 milyon kadar, bazı kaynaklara göre ise bundan bile fazla ölüme yol açmıştı. Bu salgın sırasında da “Alaska Yetimleri” örneğinde olduğu gibi, Alaska’daki 20-40 yaş arası insanların neredeyse tümü ölmüş ve çocuklar yetim kalmıştı.

Mevsimsel grip de her yıl dünyada yaklaşık 3-5 milyon kişiyi etkilemekte ve yaklaşık 250-500 bin kişinin ölümüne neden olmaktadır.

Grip nasıl bulaşır?

En çok hastalığın ilk günlerinde, öksürüp hapşıran kişi etrafa yaymaktadır.
Bu nedenle gripli bir kişinin öksürüp hapşırırken yüzünü kolları ile kapatması gerekir.
Ama lütfen ellerinize hapşırmayın çünkü ellere bulaşan virüs kolayca dokunulan her yere (kapı kolu, elektrik düğmesi, telefon ahizesi vb.) yayılır.
Gripli kişi ve grip olmak istemeyen kişi, sık sık ellerini yıkamalı veya el antiseptikleri ile ellerini temizlemelidir.
Bulunduğu yerde, hastalığın şiddetli seyredeceği, yaşlı, gebe, kanser, diyabet gibi hastalıkları olan riskli kişiler varsa, hasta kişinin maske takması çok yararlı olacaktır.
Sizi bir paçavra haline getiren hastalık zaten size “bir yere gitme, çorbanı, çayını iç, evde kal” mesajını verirken, en doğrusu; özellikle de virüsün en çok saçıldığı ilk 48-72 saat evde istirahat edilmesidir.

Grip olduğumu nasıl anlarım?

Aniden aşlayan ateş, kuru bir öksürük, şiddetli baş ağrısı, yaygın eklem ve kas  ağrısı, şiddetli halsizlik, boğaz ağrısı ve çoğunlukla başlangıçta kısa süren bir burun akıntısı devamında ise burun tıkanıklığı vardır.

Nezle (soğuk algınlığı) deki mendil tüketimi, grip için söz konusu değildir.

Öksürük şiddetli olabilir ve iki hafta veya daha uzun sürebilir.

Ne zaman telaşlanmalıyım?

Ateş beş günden uzun sürerse, düşmüşken tekrar ve titremeler ile yükselirse, öksürüğe koyu renkli balgam, hırıltılı solunum, morarma, nefes alırken batıcı yan ağrısı şeklinde göğüs ağrısı eklenirse mutlaka bir doktor veya sağlık merkezine başvurmalısınız. Çünkü bu bulgular, grip virüsünün zayıflattığı akciğerlere bakterilerin ulaştığını düşündürür.

Öne eğilmekle artan şiddetli baş ağrısı, kulak ağrısı, burun tıkanıklığının 7-10 günden uzun sürmesi ise antibiyotik tedavisi gerektirebilecek, sinüzit, otit gibi hastalıkları düşündürür.

Ayrıca yakın temastaki kişilere koruyucu olarak aşı veya antiviral grip bulguları  olanlarda ise antiviral ilaç başlanılması için de hekim önerisi almak en doğrusudur.

Grip nasıl tedavi edilir ?

Grip, bildiğin şefkat ister. Yani “tavuk suyuna çorba “ gibi anne şefkatinin sıcaklığında, bol ılık- sıcak içecekler, ilk 2-3 gün, pijama, battaniye o çok özlediğimiz  istirahat, ateş ve kas ağrıları için parasetamol veya ibuprofen gibi ilaçlar ve en önemlisi grip için bir doktor tarafından başlanılacak antiviral ilaçlar.

Grip için kullandığımız antiviral ilaçları ayrıca yazdık (grip ilaçları).

En çok sorulan sorumuz “Neden Her Yıl Aşı Olmak Zorundayız?”

Çünkü virüs, çok akıllı ve peşimizi bırakmamaya kararlı. Her yıl kılık değiştirerek  bağışıklık sistemimizi şaşırtıyor.

Aşıyı Kimler Yaptırmalı?

Grip olmak istemeyen herkes yaptırmalı.

Grip, önemli işgücü kaybına yol açarak günlerinizi kabusa çevirebiliyor çünkü.

Bazen de, kalp kası, beyin iltihabı gibi hiç beklenmedik seyirlere neden olabiliyor.

Ama grip çok şiddetli ya da ölümcül seyredebilir dediğimiz kişiler öncelikle ve mutlaka her yıl “grip sezonu“ öncesinde aşılanmalı.

2 yaşından küçük çocuklar, 65 yaş üzerindekiler, gebeler ve eşlik eden önemli (diyabet, kalp, akciğer, böbrek hastalıkları, iltihaplı barsak ve romatizma ve  kanser hastaları ve kortikosteroid gibi ilaçlar alanlar) kronik hastalıkları olanlar ile bağışıklık sistemi baskılanmış olanlar.

Aşı gebeliğin her döneminde güvenle yapılabilir. Ancak 3cü ayın geçirilmesi, ilk 3 aydaki rastlantısal risklerin aşı ile ilişkilendirilmemesi için önerilmektedir.

Aşı Ne Zaman Yapılmalı?

Aşının koruyucu etkisi yapıldıktan 2 -3 hafta sonra ortaya çıkar. Aşının bağışıklığı ise ortalama 4-6 ay sürer.

Aşı, salgın başlamadan yapılmalı ve salgın süresi boyunca etkili kalmalıdır. Yani ne çok erken ne de geç yapılmamalıdır.

Ülkemizde beklenen salgın dönemi Ekim-Nisan aralığıdır ancak son yıllarda salgın, Kasım-Mayıs ayları arasında sürmektedir.

Bu yüzden tavsiye edilen yıllık grip aşısı, kullanıma sunulur sunulmaz ve grip salgını başlamadan önce mümkünse Ekim ayında yapılmalıdır ve Aralık ayından önce bitirilmiş olmalıdır. Ancak kişi gribe yakalanmamış ise aşılama grip sezonunun sonuna (Mayıs ayına) kadar uygulanabilir.

Grip Aşısının Yan Etkileri var mıdır ?

Aşılar inaktifdir yani içlerinde canlı virüs bulunmaz. Bu nedenle aşının hastalık yapma ihtimali bulunmamaktadır.

Aşı yaptırdım kolum ağrıyor örtmenim !!!! bu yüzden ödevimi yapamadım.

Tüm aşılarda olduğu gibi, en sık görülen yan etkisi aşı yerindeki ağrı ve hassasiyettir ki  24-48 saat içerisinde kaybolur.

Aşı sonrası nadiren 1-2 gün içinde kendiliğinden geçen nezle benzeri şikayetler oluşabilir. Bu belirtiler de kısa süre içerisinde kaybolur.

AŞININ İÇİNDE TİYOMERSAL YA DA ALİMİNYUM BULUNMAMAKTADIR.

Grip aşıları 1943 yılından beri kullanılmaktadır. Aşıların üretim ve uygulanma süreçleri yakın izlem altındadır.

Eğer aşılar güvenilir olmasa ya da yeterince etkili olmasaydı aşıları üreten firmalar çoktan büyük cezalara çarptırılırlar ve aşı ya da başka hiçbir şey satamazlardı.

Grip geçirmemek için aşınızı olun, grip geçiren kişilerle aranıza mesafe koyun, sık el yıkayın, kapalı ortamlarda kalabalıklar ile uzun süre kalmaktan kaçının, kışın tadını çıkarın.