Enfeksiyonsuz gebelik dönemi mümkün mü?

Gebelik döneminde enfeksiyonlar hem gebe hem fetüsü olumsuz etkileyebilmektedir.
Enfeksiyonsuz bir gebelik dönemi mümkün olmasa da, alınacak önlemler ve doğru tanı ve tedaviler ile hasarsız kılmak mümkündür.

TORCH (Toksoplasma, Diğer:sifiliz, parvovirus, Rubella, Cytomegalovirus ve Herpes) grubu enfeksiyonlar fetüsü ciddi şekilde etkileyerek çok sayıda anomaliye yol açabilmektedir.
Ancak bu hastalıkların gebelik döneminde ya da ilk gebelik viziti ile taranması, yanlış sonuçlar ve yorumlar ile gereksiz yere gebelik sonlandırmalara yol açabileceğinden, tartışmalıdır.
Daha iyisi gebe kalmadan önce taranarak gerekli önlemlerin alınmasıdır.

Rubella (Kızamıkçık ) gebe kalmayı planlayan kadınlarda gebelik öncesi  mutlaka taranmalı ve gerekirse aşısı yapılmalıdır. Aşı yapıldıktan sonra 28 gün içinde gebelik planlanabilir.
Kızamık, Kabakulak, Suçiçeği, Hepatit B gibi taramalar  önceden yapılmalıdır. Toksoplasma serolojisi de tercihen gebe kalmadan bakılmalıdır. Toksoplasma serolojisi negatif olanlarda koruyucu önlemler uygulanmalıdır.

Her gebede mutlaka taranması gereken hastalıklar HIV ve hepatit B ‘dir. Boğmaca , sitomegalovirus  ve ülkemizde bulunmayan Zika, gebeden çok bebekte ciddi sorunlara yol açabilen infeksiyonlardır. Grip hem gebede hem bebekte ciddi sonuçları olabilen bir hastalıktır. Gebelerde, grip ve boğmaca aşılarının gebelik sırasında  yapılması önleyici ve önemlidir. İdrar yolu infeksiyonları gebelik nedeniyle sıktır. Fetusa olumsuz etkileri olabilecek antibiyotiklerin çok gerekli olmadıkça ve uzmanlar tarafından önerilerek kullanılması önemlidir.

Küçük çocuklar, evcil hayvanlar, (özellikle kediler) ve hastalık belirtileri olan kişiler ile temas mümkünse kısıtlanmalıdır.

Çiğ et, pastörize olmayan süt ve temiz olmayan çiğ gıda ve sular tüketilmemelidir.