Verem: İnce Hastalık

İyileri Öldüren Hastalık

Çocukluğumda , iyileri, hassas ve duygulu kişileri öldüren hastalık olarak bilirdik biz verem ya da tıptaki  adı ile “tüberküloz”u.  Bu yüzden de “ince hastalık “yakıştırması çok yerinde olmuştur kanımca.

1970’li yıllarda türk filmlerindeki erkek kahramanlarım, düştükleri çaresiz aşk yüzünden acı çekince, bünyeleri ağır hasar görür bu yüzden de ince hastalığa tutulurlardı. Kadın kahramanla umarsızca bir kez daha konuşmaya çalışırken kesik, kesik tuhaf bir öksürük onları iyice meramlarını anlatamaz hale düşürür, o öksürüklerin bir yerinde ise arkalarını dönüp saklanamaya çalıştıkları bir sahnede ellerindeki bez mendile kan tükürürlerdi.

Demem  odur ki, pek lanet , hiç adil olmayan ve kalleşçe güçsüz anınızda yakalayan ve öldürücü bir hasatlıktı o zamanlar verem .

Ama bence 20.yy.ın efsane bilimi “tıp”  aşısını, ilacını, insanları güçsüz düşüren hastalık ve ilaçlar kullanılırken önceden taranıp önleyici ilaç uygulamasını , ileri teşhis yöntemlerini geliştirdi. Böylece verem öldürücü bir hastalık olmaktan çıkıp, tıp biliminin neler yapabileceği konusunda ilham verici bir hastalık oldu.

Hatta öyle ki artık korktuğumuz AIDS gibi hastalıklar için  umut verici tedaviler geliştikçe , bir zamanların “verem” i gibi  oldu  diye teselli buluyoruz

Biraz da Teknik Bilgi

Tüberküloz, Mycobacterium tuberculosis olan bir basilin neden olduğu hastalıktır. Basil 1882 yılında Robert Koch tarafından bulunmuştur.

Akciğerler yolu ile alınsa da, böbrek, omurga, beyin gibi başka doku ve organları da tutabilmektedir.

Basil ile her karşılaşan hastalanmamakla birlikte bu kişilerde basil vücutta uyur durumda kalmaktadır.

Hastalık, hasta  kişinin, öksürmesi , konuşması ile hava yolu ile bulaşmaktadır.

Genellikle  hasta kişi ile uzun süreler aynı ortamı paylaşan aile bireyleri, sınıf/yurt  arkadaşları ,mesai arkadaşları risk altındadır.

Tüberküloz için tedavi başlanan kişinin bulaştırıcılığı 2-3 haftada kaybolur.

Tedavi olmayan bir tüberküloz hastası yılda yaklaşık 10-15 kişiye hastalığı bulaştırmaktadır.

Hiç hastalanmadan , basilin uyur durumda bulunduğu kişilerde , bağışıklık sistemi zayıf düşerse , hastalık ortaya çıkar.

Bu nedenle, bağışıklık sitemini baskılayıcı ilaçlar verilecek, kanser, romatizmal hastalıklar ve HIV gibi infeksiyonlarda tarama yapılarak koruyucu ilaç başlanılmaktadır.

Belirtileri

• 3 haftadan uzun süren öksürük
  • Göğüs ağrısı
  • Kanlı veya balgamlı öksürük
  • Halsizlik
  • İştahsızlık
  • Kilo kaybı
  • Gece terlemeleri

Kimler riskte

• Madde kullananlar
  • Organ nakli yapılanlar
  • Diyabet
  • Kanser
  • Ağır böbrek hastalıkları olanlar
  • Baş,boyun kanserleri
  • Romatoid artrit ve Crohn gibi hastalıklalar için biyolojik ajanlar ile  tedavi alanlar
  • Çok zayıf olanlar
  • Göç edenler
  • Kötü koşullarda yaşayanlar

Tüberküloz önlenebilir ve tedavi edilebilir bir hastalıktır.

Tüm tüberküloz olgularının yaklaşık yarısı, Afrika, Çin,Hindistan ve Endonezya ‘da görülmektedir.

Ülkemizde yeni doğan bebeklere , 2 ay sonunda ,BCG adlı önleyici aşı yapılmaktadır. Aşı 1921 yılında bulunmuştur.

Tedavi, birden fazla , genellikle üç-dört ilaçla , 6-12 ay süre ile doktor gözetiminde yapılmalıdır. Dikkatle yapılması ve izlenmesi gereken tedavilerdir.

Aksi takdirde, direnç ve ciddi olabilen yan etkiler gelişmektedir.

Etkili tüberküloz ilaçları kullanılmazdan önce hastaların, bol güneş ve oksijenli ortamlarda tedavi edildiğini anımsayarak, hastalık basilinin, güneş ışığı ve oksijene duyarlı olduğunu belirtelim.

DÜNYA’DA ERKEN TEŞHİS VE TEDAVİYE ULAŞAMAYAN  BÖLGELER VE KİŞİLERDE HALA  MİLYONLARCA ÖLÜME YOL AÇAN BU HASTALIK HALA ÖNEMLİ BİR SAĞLIK SORUNUDUR.

HEDEF, AZRAİLİN ELİNDEN ALMAYI BAŞARDIĞIMIZ BU HASTALIĞI DÜNYADAN KALDIRMAK OLMALIDIR.